Het project richt zich op het verbeteren van de motorische competentie en motivatie van kinderen in de basisschool door de implementatie van een innovatief PE-programma (inclusief in elke les een bobbelbaan) gebaseerd op autonomie-ondersteunende technieken. Onderzoek toont aan dat de manier waarop PE-lessen worden gegeven een aanzienlijke invloed heeft op de motivatie en prestaties van kinderen. Er is echter een gebrek aan trainingen en programma's voor leraren die hen helpen deze technieken effectief toe te passen. Het project beoogt de ontwikkeling en implementatie van een trainingsprogramma voor PE-leerkrachten dat hen in staat stelt om autonomie-ondersteunende methodes toe te passen. Dit zal de kwaliteit van het onderwijs verhogen, de motivatie van de leerlingen bevorderen en hun motorische vaardigheden verbeteren. Daarnaast wordt verwacht dat leerkrachten beter toegerust zijn om lesmethoden te gebruiken die psychologische behoeften ondersteunen en kinderen helpen zich meer competent te voelen. Impact op de stakeholders: • Leraren zullen hun kennis en vaardigheden verbeteren, wat hen helpt effectievere lessen te geven en de betrokkenheid van kinderen te vergroten. • Kinderen profiteren van een verhoogde motivatie en verbeterde motorische vaardigheden, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling. • Studenten lerarenopleiding zullen praktijkervaring opdoen en voorbereid worden op innovatieve lesmethoden. • Onderwijsbeleid en -praktijk zal versterkt worden door de verspreiding van resultaten en aanbevelingen, wat kan leiden tot bredere integratie van autonomie-ondersteunende technieken in PE-curricula.
The project focuses on improving the motor competence and motivation of elementary school children through the implementation of an innovative obstacle course-based PE program based on autonomy-supportive techniques. Research shows that the way PE lessons are delivered has a significant impact on children's motivation and performance. However, there is a lack of teacher training and programs that help educators effectively apply these techniques. The project aims to develop and implement a training program for PE teachers that enables them to apply autonomy-supportive methods. This will enhance the quality of instruction, boost student motivation, and improve motor competence. Additionally, teachers are expected to be better equipped to use teaching methods that support psychological needs and help children feel more competent. Impact on Stakeholders: • Teachers will improve their knowledge and skills, helping them deliver more effective lessons and increase student engagement. • Children will benefit from enhanced motivation and improved motor skills, contributing to their overall development. • Teacher education students will gain practical experience and be prepared for innovative teaching methods. • Educational policy and practice will be strengthened through the dissemination of results and recommendations, potentially leading to the broader integration of autonomy-supportive techniques in PE curricula.
Groeien in motoriek en motivatie: leerkrachtstijl in de lichamelijke opvoeding is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.
Elly van Hyfte
01/12/2024 - 20/09/2026
PWO-middelen
PWO_Projectmatig onderzoek