Coteaching leerkracht zorgprofessional foto website

Co-teaching leerkracht zorgprofessional.

C

Co-teaching leerkracht zorgprofessional.

Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional

In dit project in een Gentse proeftuinschool wordt geëxperimenteerd met een co-teachingsvorm waarin verschillende experten samenwerken in de klas, met als doel effectiever inclusiever onderwijs te realiseren. Alle ervaringen en praktijken worden gedocumenteerd en gedeeld met andere scholen om de impact van het onderzoek te verbreden.
Concreet wordt een participatief actieonderzoek (PAO) opgezet in een school voor gewoon basisonderwijs in Gent (nl. het François Laurentinstituut). Leerkrachten kleuter- en lager onderwijs zullen via een complementair model van co-teaching samenwerken met een zorgprofessional in opleiding, meer bepaald studenten uit de opleidingen orthopedagogie en ergotherapie van HOGENT.
De leerkrachten en studenten zullen samen en proactief, vanuit het kader van Universal Design for Learning (Rose, Meyer & Hitchcock, 2005), een curriculum (lesmateriaal, evaluatie, methode,....) ontwerpen dat voor iedereen uit de klas toegankelijk is (i.e. dus onafhankelijk van noden en beperkingen van de leerling).
In een eerste kwalitatief luik wordt de complementaire co-teaching toegepast in vier klassen (twee kleuter- en twee lager onderwijs) en worden de ervaringen in kaart gebracht. In een tweede kwantitatief luik zal exploratief het effect gemeten worden van deze vernieuwde klaspraktijk op leerlingen, zowel op cognitief (taal en rekenen) als op non-cognitief vlak (welbevinden).
Binnen dit participatief actieonderzoek zullen ook de leerkrachten en studenten optreden als mede-onderzoekers. Via participerende observaties, groepsdialogen en dagboeknotities zullen ze data verzamelen en analyseren. Hierdoor is er continu dialoog en reflectie over hun handelen in de praktijk. Op die manier zet het project niet enkel in op kennisverwerving maar brengt het ook effectief verandering teweeg in de praktijk: de co-teachers leren dat en hoe ze een inclusieve leeromgeving kunnen creëren en de studenten worden zich bewust van de rol die zij vanuit hun expertise kunnen opnemen binnen het onderwijs.

Wil je graag het uitgebreide onderzoeksrapport lezen? Vul dan het formulier in en dan komt het rapport digitaal jouw richting uit.

Wil je graag op de hoogte blijven van het vervolgonderzoek waarbij we enerzijds nagaan op welke manier de output van dit onderzoeksproject, namelijk ‘de routeplanner’, de invulling van de rol van een zorgprofessional in opleiding die als co-teacher stage loopt in een klas faciliteert? En waar we anderzijds willen nagaan welke impact deze routeplanner heeft op de leerkrachtvaardigheden voor effectief onderwijs én of die impact dan ook duurzaam is. Hou dan zeker de webpagina in de gaten van het onderzoeksproject ‘Samen op weg. Een routeplanner waarmee leerkracht en zorgprofessional in opleiding via complementaire co-teaching op pad gaan naar meer effectief en inclusief onderwijs.’

Meer info

Complementary co-teaching between a teacher and a healthcare professional

This project in a living lab school in Ghent is experimenting with a co-teaching format in which different experts work together in the classroom, with the goal of achieving more effective inclusive education. All experiences and practices are documented and shared with other schools to broaden the impact of the research.
Concretely, a participatory action research (PAO) is set up in a school for ordinary primary education in Ghent (i.e., the François Laurent Institute). Preschool and elementary school teachers will collaborate through a complementary model of co-teaching with a care professional in training, more specifically students from the orthopedagogy and occupational therapy programs of HOGENT.
The teachers and students will work together and proactively, from the framework of Universal Design for Learning (Rose, Meyer & Hitchcock, 2005), to design a curriculum (teaching materials, assessment, method,....) that is accessible to everyone in the class (i.e., independent of learner needs and disabilities).
In a first qualitative part, complementary co-teaching will be applied in four classes (two preschool and two primary) and the experiences will be mapped. A second quantitative component will exploratively measure the effect of this renewed classroom practice on students, both cognitively (language and math) and non-cognitively (well-being).
Within this participatory action research, teachers and students will also act as co-researchers.Through participatory observations, group dialogues and diary entries, they will collect and analyze data. This allows for continuous dialogue and reflection on their actions in practice.In this way, the project not only focuses on knowledge acquisition but also effectively brings about change in practice: the co-teachers learn that and how they can create an inclusive learning environment and the students become aware of the role they can take up within education from their expertise.

More info

Co-teaching is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Lies Lockefeer

Onderzoekers

Britt Zaman, Delphine Sasanguie

Looptijd

26/09/2022 - 11/02/2024

Financier

PWO-middelen

Programma financier

PWO_Projectmatig onderzoek