Draaischijffunctie van het CLB foto website

CLB.

C

CLB.

Draaischijffunctie van het CLB what's in a name?

Allerlei welzijnsproblemen komen de school binnen: lege brooddozen, onbetaalde schoolfacturen, opvoedingsproblematieken, slechte huisvestiging, te grote afstand tussen ouders en school, enz. Het is maar een greep uit de problematieken waarmee basisscholen geconfronteerd worden. Scholen bevinden zich soms in de frontlinie van dit alles zonder goed te weten waartoe of waaraan. Dit vraagt heel wat van basisscholen. Vanuit verschillende hoeken – het lokale beleid, welzijnswerk én scholen – klinkt de roep naar meer samenwerking om complexe maatschappelijke uitdagingen zoals kinderarmoede het hoofd te bieden. Samenwerkingen met het CLB, brugfiguren of andere welzijnspartners kunnen ondersteuning bieden en dringen zich op. In het nieuwe decreet (2017) voor leerlingenbegeleiding wordt expliciet benoemd dat het CLB een draaischijffunctie heeft tussen scholen, ouders en verschillende sectoren. Uit een vorig HOGENT-onderzoek blijkt echter dat het CLB een belangrijke, maar op heden soms onduidelijke actor is in de relatie tussen welzijn en onderwijs. In dit onderzoek willen we de rol van het CLB, maar ook de rol van andere betrokken (welzijns)actoren binnen en rond de school (brugfiguur/onderwijsopbouwwerker, maatschappelijk werker met zitdagen op school) onderzoeken. Wat kan de draaischijffunctie van het CLB betekenen voor scholen? En voor ouders? En hoe kunnen outreachende initiatieven scholen en ouders ondersteunen? We willen met dit onderzoek zicht krijgen op hoe de draaischijffunctie van het CLB tegemoet kan komen aan welzijnsnoden van scholen en aan de ondersteuningsnoden van gezinnen.


Turntable function of the CLB what's in a name?

All kinds of welfare problems enter the school: empty lunch boxes, unpaid school bills, parenting problems, poor housing, too much distance between parents and school, etc. These are just a sampling of the issues facing elementary schools. Schools sometimes find themselves on the front lines of all this without knowing quite to what or to what. This demands a lot from elementary school. From different angles - local policy, welfare work and schools - there is a call for more cooperation to tackle complex social challenges such as child poverty. Collaborations with the CLB, bridge figures or other welfare partners can and do provide support. The new decree (2017) for student guidance explicitly mentions that the CLB has a pivotal function between schools, parents and different sectors. However, a previous HOGENT study shows that the CLB is an important, but at present sometimes unclear actor in the relationship between welfare and education. In this research, we want to investigate the role of the CLB, but also the role of other involved (welfare) actors within and around the school (bridge figure/educational development worker, social worker with sitting days at school). What can the CLB's pivot function mean for schools? And for parents? And how can outreach initiatives support schools and parents? We want this research to gain insight into how the CLB's pivot function can meet schools' welfare needs and families' support needs.

Draaischijffunctie CLB is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Celine Mertens, Katrien De Maegd

Copromotor

Delphine Sasanguie

Onderzoekers

Griet De Nys, Marie Seghers

Looptijd

01/02/2021 - 31/01/2022

Financier

Reguliere werkingsmiddelen

Programma financier

HO _Projectmatig onderzoek