social capital foto website

Social capital.

S

Social capital.

Het belang van 'social capital' in de opstartfase van sociale ondernemingen

Sociale ondernemingen streven ernaar om, via het verhandelen van goederen of diensten, maatschappelijke of sociale problemen aan te pakken. Ze worden beschouwd als hybride organisaties omdat ze voor de uitdaging staan dat ze zowel financieel leefbaar moeten zijn, als hun sociale doelstellingen moeten proberen realiseren. Wegens dat hybride karakter, wordt verondersteld dat sociale ondernemers specifieke hindernissen ondervinden bij het opstarten van een onderneming, zoals het aantrekken van de nodige financiële middelen en het opbouwen van legitimiteit bij mogelijke afnemers en partners. Zowel in de literatuur als in het werkveld wordt het uitbouwen van een sociaal netwerk als cruciaal beschouwd voor succesvol sociaal ondernemerschap. Men spreekt in deze context ook vaak over het ‘social capital’ van de sociale ondernemer. Ondanks de consensus over het belang van social capital voor sociale ondernemers, is onderzoek tot op heden beperkt. Met dit onderzoeksproject willen we inzicht verwerven in het belang en de rol van social capital bij startende sociale ondernemers. In samenwerking met begeleiders van sociale ondernemers en op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek, bestuderen we hoe social capital bijdraagt tot het succesvol opstarten en ontwikkelen van een sociale onderneming. Rekening houdend met de individuele kenmerken van de sociale ondernemer, onderzoeken we wat een optimale mix van social capital is. Het projectvoorstel heeft belangrijke implicaties voor zowel de literatuur over sociale ondernemingen als de bredere managementliteratuur. Bovendien willen we een antwoord bieden op vragen vanuit de praktijk rond het opbouwen van sociale netwerken voor jonge, startende sociale ondernemers.


The importance of 'social capital' in the start-up phase of social enterprises

Social enterprises aim, through trading goods or services, to address societal or social problems. They are considered hybrid organisations because they face the challenge of having to be both financially viable and try to achieve their social objectives. Because of that hybrid nature, social entrepreneurs are believed to face specific hurdles when starting up a business, such as attracting the necessary financial resources and building legitimacy with potential customers and partners. Both in the literature and in the field, building a social network is considered crucial for successful social entrepreneurship. People also often speak of the social entrepreneur's 'social capital' in this context. Despite the consensus on the importance of social capital for social entrepreneurs, research to date is limited. With this research project, we want to gain insight into the importance and role of social capital among starting social entrepreneurs. In collaboration with mentors of social entrepreneurs and based on qualitative and quantitative research, we study how social capital contributes to the successful start-up and development of a social enterprise. Taking into account the individual characteristics of the social entrepreneur, we investigate what constitutes an optimal mix of social capital. The project proposal has important implications for both the social enterprise literature and the broader management literature. Moreover, we aim to answer questions from practitioners around building social networks for young, start-up social entrepreneurs.

Social capital is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Sustainable Organizations.

Projectcoördinator

Joeri Brusselle

Projectmedewerker

Astrid Cocquyt

Looptijd

01/10/2017 - 25/09/2022

Financier

PWO-middelen

Programma financier

PWO_Projectmatig onderzoek

Externe organisaties

Bedrijvencentrum De Punt

Groupe pour HEC-Ecole , Management School University of Liège

MOORE BELGIUM FOUNDATION

Sociale Innovatiefabriek

Universiteit Gent

Universiteit Gent