kids

KIDS.

K

KIDS.

KInderen in Stedelijke Ruimtes: ontwikkeling van een sociaal en ruimtelijk onderzoeks- en reflectiekader

De planning van kindvriendelijke stedelijke ruimtes vormt een uitdagende interdisciplinaire opgave voor iedereen die ruimtelijk, pedagogisch of sociaal meewerkt aan de toekomstige stad. De betrokkenheid van kinderen en tieners in deze processen wordt meer dan ooit gezien als een voorwaarde om tot een leefbare en duurzame stedelijke omgeving te komen. Deze betrokkenheid beperkt zich niet tot de rol van informant en/of participant in een planningsproces, maar vraagt een openheid en opgave om kinderen en tieners als medeonderzoekers en -planners van de stad van morgen te erkennen.
In het onderzoeksproject KIDS werd door een team van sociaal werkers en landschapsarchitecten een onderzoeks- en leerproces opgezet rond de betekenis van kindvriendelijke stedelijke ruimtes en de ontwerpimplicaties ervan. Er werden parallel vier onderzoekslijnen uitgewerkt waarbij kinderen zo veel mogelijk betrokken werden als mede-onderzoekers: (1) een literatuur- en bronnenonderzoek i.s.m. de Europese partners die resulteert in een internationaal publiceerbare state of the art rond het thema; (2) een beleidsreflectie-proces op basis van een ontwerpend Delphi-onderzoek; (3) een ontwerpend onderzoeksleerproces d.m.v. pilootprojecten in vier Gentse wijken; (4) ontwikkelingsproces van een onderzoeks- en reflectietool.
De onderzoeksresultaten zijn vertaald in de KIDS-GIDS. Deze tool combineert sociale, pedagogische en ruimtelijke inzichten in een innovatief denk- en doekader en wil op die manier bijdragen tot een interdisciplinaire kijk op en aanpak van kindvriendelijkheid. Een kindvriendelijke stad staat in deze gids voor een stad die kinderen en tieners betrekt in het nadenken over en uitwerken van de stad en stedelijkheid van morgen. Dit boek reikt een set bruikbare tools aan die bijdragen tot een steviger burgerschapspositie van kinderen en jongeren in (kindvriendelijke) stedelijke plannings- en veranderingsprocessen. Deze tools werden ontwikkeld en uitgetest in de context van vier verschillende soorten stedelijke planningsprocessen: stadsvernieuwing, stadseducatie, stadsontwikkeling en stedelijke transitie. Ze helpen de positie van kinderen en tieners in de verschillende fasen van een planningsproces te versterken: kijken en onderzoeken, uitwisselen en ordenen, verbeelden en experimenteren, toetsen en selecteren, en tussenkomen en presenteren. De KIDS-GIDS wil vooral stedelijke actoren aanzetten om het stedelijk burgerschap van kinderen en tieners bewuster als uitgangspunt te nemen in de planning van de stad. Niet enkel als een ethisch uitgangspunt, maar als een logisch en praktisch haalbaar principe van duurzame en democratische stedelijke planning.

Meer info

Children in Urban Spaces: developing a social and spatial research and reflection framework

The planning of child-friendly urban spaces represents a challenging interdisciplinary task for everyone who participates spatially, educationally or socially in the future city. The involvement of children and teenagers in these processes is seen more than ever as a prerequisite for achieving a livable and sustainable urban environment. This involvement is not limited to the role of informant and/or participant in a planning process, but requires an openness and task of recognizing children and teenagers as co-researchers and planners of the city of tomorrow.
In the KIDS research project, a team of social workers and landscape architects set up a research and learning process around the meaning of child-friendly urban spaces and their design implications. Four lines of research were developed in parallel, involving children as co-researchers as much as possible: (1) a literature and source search in collaboration with European partners resulting in an internationally publishable state of the art on the theme; (2) a policy reflection process based on a Delphi design study; (3) a design research learning process through pilot projects in four Ghent neighborhoods; (4) development process of a research and reflection tool.

The research results have been translated into the KIDS-GIDS. This tool combines social, pedagogical and spatial insights into an innovative thinking and canvas, and in this way aims to contribute to an interdisciplinary view and approach to child-friendliness. In this guide, a child-friendly city stands for a city that involves children and teenagers in thinking about and developing the city and urbanity of tomorrow. This book provides a set of useful tools that contribute to a stronger citizenship position of children and young people in (child-friendly) urban planning and change processes. These tools were developed and tested in the context of four different types of urban planning processes: urban renewal, urban education, urban development and urban transition. They help strengthen the position of children and teenagers in the different phases of a planning process: looking and researching, exchanging and organizing, imagining and experimenting, testing and selecting, and intervening and presenting. In particular, the KIDS-GIDS aims to encourage urban actors to take the urban citizenship of children and teenagers more consciously as a starting point in the planning of the city. Not only as an ethical starting point, but as a logical and practically feasible principle of sustainable and democratic urban planning.

More info

KIDS is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum eCO-CITY.

Projectcoördinator HOGENT

Sven De Visscher

Projectcoördinator

HOGENT

Copromotor

Greet De Brauwere, Griet Verschelden, Pieter Foré

Looptijd

01/10/2013 - 30/09/2016

Financier

PWO-middelen

Programma financier

PWO_Projectmatig onderzoek

Partners

HOGENT