SIMILAR foto website

SIMILAR.

S

SIMILAR.

Taal- en cultuurbeleid als sleutel tot internationaal concurrentievermogen voor KMO's

Europees onderzoek (ELAN 2006, Pimlico 2011) heeft extensief aangetoond dat het aanwenden van vreemde talen een belangrijke sleutel is tot handelssucces voor kmo’s. De Europese Commissie heeft bijgevolg verschillende initiatieven gelanceerd om de economische groei te vergroten door kmo’s te stimuleren bij het hanteren van een goed gedefinieerde taalstrategie. Een taalstrategie wordt in dit opzicht gedefinieerd als de geplande aanname van een reeks taalmaatregelen om doeltreffende communicatie met buitenlandse klanten en leveranciers te bevorderen. Deze initiatieven zijn echter onvoldoende doorgesijpeld naar de nationale, regionale en operationele niveaus, waar ze nochtans van het grootste belang zijn, zoals ook blijkt uit de recente wetenschappelijke literatuur (Grin 2010, Gazzola 2016, Ginsburgh 2016). Sommige taalmaatregelen lijken bovendien niet haalbaar voor de doorsnee kmo.
Om tegemoet te komen aan deze nood, willen wij de competitiviteit van de bedrijven in de grensregio België-Frankrijk vergroten door het ontwikkelen van een reeks oplossingen die zich situeren op het vlak van de taalkunde, de interculturele communicatie en human resources. Er is in deze grensregio namelijk heel wat gemeenschappelijke deskundigheid aanwezig, maar dit potentieel wordt door taalkundige en regionale grenzen onvoldoende gevaloriseerd. Dit projectvoorstel kadert in het Europees grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma Interreg Frankrijk-Wallonië-Vlaanderen (Prioriteit 2: Versterken van het grensoverschrijdende concurrentievermogen van de KMO’s, met de volgende programmadoelstelling: gezamenlijk voorzieningen creëren, valoriseren en met elkaar delen om de KMO’s te ontwikkelen en te begeleiden bij het zoeken naar toegang tot de markten). Het onderzoek sluit ook nauw aan bij de strategische onderzoeksagenda van de HOGENT, met name bij de achtste duurzame ontwikkelingsdoelstelling van de Verenigde Naties (SDG 8): ‘Bevorder aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei, volledige en productieve tewerkstelling en waardig werk voor iedereen’. De onderzoeksvraag sluit rechtstreeks aan op de programmadoelstelling van het Interreg-programma en luidt als volgt: Hoe kunnen we een taalstrategie op een duurzame manier implementeren om de markttoegang van de kmo’s te bevorderen, met name aan de andere kant van de (taal)grens?
Hoewel dit project een multisectorale insteek heeft, zal ons onderzoek zich voornamelijk toespitsen op een speerpuntsector voor de grensregio, namelijk de voedingssector. Deze keuze is tot stand gekomen op basis van een dwarsdoorsnede van gemeenschappelijke criteria (belang van sectoren, noden op het terrein, aanbevelingen van Interreg, etc.) van de betrokken regio’s. Wij voorzien de volgende werkpakketten in ons projectvoorstel:
1) het afnemen van een kwalitatieve (interviews) en kwantitatieve (online) enquête bij kmo’s langs beide kanten van de taalgrens (BE/FR)
2) de ontwikkeling van een audit-tool, geïntegreerd in het digitaal platform van het project, zodat bedrijven hun taalstrategie kunnen screenen
3) de uitwerking en implementatie van een individueel taalactieplan in functie van de noden en het niveau van de verschillende medewerkers, gekoppeld aan het HR-beleid van de onderneming (taalstrategie als people management)
4) het opstellen van een interculturele gids als houvast voor zakendoen over de grens
5) het ontwikkelen van een online taalplatform met communicatieve en terminologische modules toegespitst op een aantal knelpuntberoepen waar talenkennis een belangrijke rol speelt
6) het uitbouwen van een netwerk van korte, professionele taalstages (immersie) voor deze profielen (WP5) in combinatie met taalcoaching op de werkvloer (werkplekleren)

Meer info

Language and cultural policy as key to international competitiveness for SMEs

European research (ELAN 2006, Pimlico 2011) has extensively shown that using foreign languages is an important key to commercial success for SMEs. Consequently, the European Commission has launched several initiatives to increase economic growth by encouraging SMEs to adopt a well-defined language strategy. In this respect, a language strategy is defined as the planned adoption of a set of language measures to promote effective communication with foreign customers and suppliers. However, these initiatives have not sufficiently filtered down to the national, regional and operational levels, where they are of paramount importance, as recent scientific literature shows (Grin 2010, Gazzola 2016, Ginsburgh 2016). Moreover, some language measures seem unfeasible for the average SME.
To meet this need, we want to increase the competitiveness of companies in the border region of Belgium-France by developing a range of solutions in the areas of linguistics, intercultural communication and human resources. There is a lot of common expertise in this border region, but this potential is insufficiently valorised due to linguistic and regional boundaries. This project proposal falls within the framework of the European cross-border cooperation programme Interreg France-Wallonia-Flanders (Priority 2: Strengthening the cross-border competitiveness of SMEs, with the following programme objective: jointly create, valorise and share facilities in order to develop and assist SMEs in their search for access to markets). The research also closely aligns with the strategic research agenda of the HoGent, in particular with the eighth United Nations Sustainable Development Goal (SDG 8): 'Promote sustained, inclusive and sustainable economic growth, full and productive employment and decent work for all'. The research question is directly linked to the programme objective of the Interreg programme and reads as follows: How can we implement a language strategy in a sustainable way to promote market access for SMEs, especially on the other side of the (language) border?

More info

SIMILAR is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Sustainable Organizations.

Projectcoördinator

Pablo Decock

Looptijd

01/04/2019 - 31/12/2022

Financier

EU - Programma's en initiatieven buiten kader

Programma financier

Interreg

Externe organisaties

syntra west

UMons

Université de Lille - Université française