Foto I-TOS

ITOS-R.

I

ITOS-R.

Aanpassing van en onderzoek naar de inzetbaarheid van de vragenlijst Impact TOS op kinderen en jongeren binnen een schoolse context bij kinderen met een lage socio-economische status en/of meertalige achtergrond

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is de meest voorkomende ontwikkelingsstoornis bij jonge kinderen. Het wordt omschreven als een neurobiologische aandoening die alle aspecten en modaliteiten van taalvaardigheid kan beïnvloeden. Ondanks deze impact wordt de invloed op dagelijks functioneren vaak over het hoofd gezien. Een brede benadering van TOS vanuit een neuropsychologische invalshoek is daarom belangrijk. In de klas vertonen leerlingen met een TOS vaak storend gedrag, mogelijk als gevolg van gevoelens van machteloosheid. Problemen met executieve functies zijn ook frequent bij deze kinderen, mogelijk veroorzaakt door een trage informatieverwerking en onvoldoende functioneren van innerlijke taal. Internationale studies hebben de relatie tussen executieve functies en TOS onderzocht. Kinderen met een TOS hebben vaak lagere scores op Quality of Life (QoL) vragenlijsten, maar psychotherapie en aangepast onderwijs kunnen hun QoL verbeteren. Om de impact van TOS te meten, is de vragenlijst ‘Impact TOS op kind / jongere’ ontwikkeld. Nu wordt deze vragenlijst ingezet binnen een schoolse context voor kinderen met een TOS uit lage SES- en/of multiculturele/meertalige achtergronden, met de focus op sociaal-emotioneel en executief functioneren. Het doel is om leerkrachten en ondersteuners concrete handvaten te bieden voor begeleiding, met meer geïndividualiseerde doelen voor psycho-educatie en betere ondersteuning van leerlingen met een TOS.






Adaptation of and research on the usability of the Impact TOS questionnaire on children and adolescents within a school context among children of low socioeconomic status and/or multilingual background


A developmental language disorder (DLD) is the most common developmental disorder in young children. It is described as a neurobiological disorder that can affect all aspects and modalities of language proficiency. Despite this impact, its influence on daily functioning is often overlooked. A broad approach to TOS from a neuropsychological perspective is therefore important. In the classroom, students with TOS often exhibit disruptive behavior, possibly as a result of feelings of powerlessness. Problems with executive functions are also frequent in these children, possibly caused by slow information processing and inadequate functioning of inner language. International studies have examined the relationship between executive functions and TOS. Children with TOS often have lower scores on Quality of Life (QoL) questionnaires, but psychotherapy and adapted education can improve their QoL. To measure the impact of TOS, the questionnaire "Impact TOS on child/youth" was developed. Now this questionnaire is being used within a school context for children with TOS from low SES and/or multicultural/multilingual backgrounds, with a focus on social-emotional and executive functioning. The goal is to provide teachers and supporters with concrete tools for guidance, with more individualized goals for psychoeducation and better support for students with TOS.

ITOS-R is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Eddy Hoste

Looptijd

12/02/2024 - 08/02/2026

Financier

PWO-middelen