Foto - leerstoornissen attitudes secundair

Leerstoornissen attitudes secundair.

L

Leerstoornissen attitudes secundair.

Attitudes en kennis van leerkrachten secundair onderwijs over onderwijsbehoeften van leerlingen met leerstoornissen

Dit onderzoeksproject richt zich op de impact van leerstoornissen, zoals dyslexie en dyscalculie, bij leerlingen in het secundair onderwijs. Ongeveer 10% van de leerlingenpopulatie heeft leerstoornissen, wat specifieke onderwijs- en ondersteuningsbehoeften (SOB) met zich meebrengt. Leraren met specifieke scholing tonen positievere attitudes tegenover inclusief onderwijs, wat cruciaal is voor het succes van leerlingen met leerstoornissen. Het onderzoeksproject beoogt bij te dragen aan de professionalisering van leerkrachten door hun kennis en attitudes over leerstoornissen te meten en vervolgens een evidence-informed professionaliseringsworkshop te implementeren. Onderzoeksvragen omvatten het meten van de huidige kennis en attitudes van leerkrachten, hun kennis over redelijke aanpassingen, en het onderzoeken van de evolutie na de workshop. Hierbij zal ook de rol van demografische variabelen zoals geslacht, leeftijd en onderwijservaring worden geanalyseerd. Het uiteindelijke doel is meer inclusief onderwijs mee te helpen realiseren en de slaagkansen van leerlingen met leerstoornissen te verbeteren door bewustwording en kennis bij leerkrachten te vergroten.


Attitudes and knowledge of secondary teachers about educational needs of students with learning disabilities

This research project focuses on the impact of learning disabilities, such as dyslexia and dyscalculia, in secondary school students. Approximately 10% of the student population has learning disabilities, implying specific educational and support needs (SOB). Teachers with specific training show more positive attitudes toward inclusive education, which is crucial to the success of students with learning disabilities. The research project aims to contribute to the professionalization of teachers by measuring their knowledge and attitudes about learning disabilities and then implementing an evidence-informed professionalization workshop. Research questions include measuring teachers' current knowledge and attitudes, their knowledge about reasonable adjustments, and examining the evolution after the workshop. This will include analyzing the role of demographic variables such as gender, age and teaching experience. The ultimate goal is to help achieve more inclusive education and improve the success rates of students with learning disabilities by increasing awareness and knowledge among teachers.

Leerstoornissen attitudes secundair is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Lien Peters

Onderzoekers

Charlotte Paulyn

Looptijd

12/02/2024 - 21/09/2025

Financier

PWO-middelen