foto bots

1MW-WO1202.

1

1MW-WO1202.

Beleidsondersteunende trajecten vanuit een sociaalcultureel perspectief op stadsvernieuwing

Het onderzoeksproject ‘Beleidsondersteunende trajecten stadsvernieuwing’ – kortweg BOTS – is een vervolgproject op 'Gemeenschapsvorming in een veranderende stad'

In dit project werkten we een sociaal-pedagogisch perspectief op stadsvernieuwing uit aan de hand van een reflectiekader en twee casestudies.

Samengevat wordt stadsvernieuwing vanuit sociaal-pedagogisch perspectief opgevat als een gedeeld leerproces dat drie pijlers met elkaar verbindt: gebiedsanalyse, dialoog en integrale planning.

Een gebiedsanalyse heeft aandacht voor de manier waarop bewoners en gebruikers van een gebied betekenis geven aan hun omgeving, er zich door bewegen en zich tot elkaar verhouden. Een gebiedsanalyse vertrekt dus van onderuit, vanuit de alledaagse leefwereld en heeft daarnaast ook aandacht voor de voorgeschiedenis van het gebied, en de bestaande maatschappelijke verhoudingen. Stadsvernieuwing krijgt vorm aan de hand van een dialoog tussen bewoners, gebruikers, praktijkwerkers en bestuurders, die in essentie gaat over de onderhandeling tussen uiteenlopende individuele en collectieve verwachtingen en noden. Het collectieve leerproces verbindt deze dialoog ook met een proces van integrale planning, waarbij gelijktijdig en gelijkgericht wordt ingezet op fysiek-ruimtelijk, sociaal-cultureel en economisch vlak. Deze integrale planning start reeds bij het soort vragen en doelen op basis waarvan een stadsvernieuwingsproject wordt opgestart: draagt stadsvernieuwing bij tot een meer democratische en sociaal-rechtvaardige samenleving?

De eindpublicatie 'Stadsvernieuwing vanuit een sociaal-pedagogisch perspectief' bevat drie boekjes: een Reflectiekader, Casestudie Aalst en Casestudie Gent. (Klik op de afbeelding om de publicaties te doorbladeren)


Meer info

Policy support pathways from a sociocultural perspective on urban renewal

The research project 'Policy support trajectories urban renewal' - BOTS for short - is a follow-up project to 'Community building in a changing city'.

In this project, we worked out a socio-pedagogical perspective on urban renewal on the basis of a reflection framework and two case studies.

In summary, urban renewal from a socio-pedagogical perspective is understood as a shared learning process that links three pillars: area analysis, dialogue and integrated planning.
An area analysis pays attention to the way in which residents and users of an area give meaning to their environment, move through it and relate to each other. An area analysis therefore starts from the bottom up, from the everyday living environment and also pays attention to the history of the area and the existing social relationships. Urban renewal takes shape through a dialogue between residents, users, practitioners and administrators, which is essentially about the negotiation between divergent individual and collective expectations and needs. The collective learning process also links this dialogue to a process of integral planning, in which simultaneous and equally focused efforts are made at the physical-spatial, socio-cultural and economic levels. This integrated planning already begins with the type of questions and goals on the basis of which an urban renewal project is started: does urban renewal contribute to a more democratic and socially just society?

The final publication, "Urban Renewal from a Social-Pedagogical Perspective," contains three booklets: a Reflective Framework, Case Study Aalst and Case Study Ghent. (Click on the image to browse the publications)

More info

BOTS is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum eCO-CITY.

Projectcoördinator HOGENT

Greet De Brauwere

Copromotor

Griet Verschelden, Sven De Visscher, Nicole Vanhoucke

Looptijd

16/01/2013 - 18/09/2014

Financier

PWO-middelen