Mobility-As-A-Service (MaaS) is een nieuw mobiliteitsconcept waarbij reizigers niet langer zelf hun vervoersmiddelen bezitten, maar overal en op verzoek toegang krijgen tot een gevarieerd mobiliteitspakket, aangeboden door de interface van één mobiliteitsregisseur.
De interface is vaak opgebouwd vanuit een multimodale routeplanner die de mogelijkheden toont om met gebruik van meerdere vervoersmiddelen op de gewenste bestemming te komen. Daarna kan de gebruiker volgens de gekozen route een vervoersmiddel boeken en tickets kopen op datzelfde platform.
Voor Vlaamse autobus- en autocarbedrijven bleek het niet evident te zijn om de sprong te wagen naar een MaaS-applicatie, ondanks hun grote troeven wat betreft collectief transport. Met dit project reikten we busbedrijven enkele handvaten aan om in een MaaS-verhaal te stappen door nieuwe of bestaande vervoersdiensten binnen dergelijk platform te integreren.
Aan de hand van desk research, drie praktijktesten en stakeholder meetings in zowel binnen- als buitenland ontwikkelde team BUSaanZET een eigen visie en aanpak om met de huidige mobiliteitsevolutie aan de slag te gaan en toe te passen op de activiteiten van autobus en autocar.
Bekijk de projectresultaten op:
https://www.busaanzet.be/projectresultaten/
BUSaanZET studied how Flemish private bus operators can and should integrate their services in Mobility-as-a-Service platforms, to work towards more sustainable and efficient mobility solutions in Flanders. Collaboration between stakeholders was key. Specific goals were (i) to generate new knowledge, (ii) to valorize knowledge by organizing at least three proofs-of-concept, and (iii) to transfer relevant knowledge to all bus companies in Flanders.
More info
BUSaanZET is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Duurzaam Ruimtegebruik en Mobiliteit.
Tom Storme
01/10/2018 - 31/01/2021
VLAIO (voormalig IWT)
TETRA
Instituut voor de autoCar en de autoBus - Institut pour l'autoCar et l'autoBus