Foto Home

PARCORF.

P

PARCORF.

Corporate fundraising & Partnerships

HOGENT heeft reeds 6 edities van de navorming fondsenwerving bij particulieren achter de rug. Via Blikopener verlenen we ook meer en meer één-op-één adviesgesprekken over de start én strategische aanpak van fondsenwerving bij particulieren. In bijna elke sessie komt de vraag naar voren om ook vorming en advies te verschaffen over fondsenwerving bij bedrijven: corporate fundraising – en ruimer – duurzame partnerships met bedrijven en andere non- of socialprofitorganisaties. Ook vanuit het werkveld is er een stijgende belangstelling van organisaties om duurzaam te werken en zo tegemoet te komen aan de Sustainable Development Goals. Via giften aan organisaties of partnerships met financiële uitkomsten voor de organisatie kunnen bedrijven namelijk een positieve impact maken op de 5 P’s.
Tot nu hebben we echter geen goed beeld van welk soort partnerships wenselijk zijn voor non- en socialprofitorganisaties in Vlaanderen, wat zij daarvan verwachten en welke meerwaarde ze hier uithalen. Daarnaast weten we weinig over waarom (kleine, middelgrote en grote) Vlaamse bedrijven of hun bedrijfsleiders zich engageren in dergelijke partnerships, naar welke samenwerkingen zij precies op zoek zijn en hoe zij non- of socialprofitorganisaties kiezen om mee in zee te gaan. Daarom voeren we een nulmeting uit waarbij we het ‘hoe en wat’ van partnerships voor fondsenwerving bij Vlaamse non- en socialprofitorganisaties in kaart brengen. Meer bepaald luidt de algemene onderzoeksvraag: “Welke partnerships bestaan er tussen Vlaamse non- of socialprofitorganisaties en bedrijven, welke verwachtingen staan er centraal bij beide partners, en wat zijn hun motieven om te participeren in deze partnerships?”. De focus van het onderzoek ligt steeds op partnerships met financiële uitkomsten die bijdragen aan de werking van de non-of socialprofitorganisatie.
Door middel van een kwalitatief onderzoek bij zowel non-/socialprofitorganisaties als bedrijven proberen we diepgaande inzichten te verschaffen die een antwoord bieden op de onderzoeksvraag. Deze resultaten testen we vervolgens met kwantitatieve onderzoeksmethoden om na te gaan wat de generaliseerbaarheid ervan binnen de ruimere non-/socialprofitsector is. Het onderzoek zal één van de eerste in Vlaanderen zijn, recente resultaten opleveren en geeft opportuniteiten om op geregelde tijdstippen (bv. tweejaarlijks) de meting opnieuw uit te voeren en evolutie op te volgen.
Dit onderzoek kan een meerwaarde bieden voor verschillende stakeholders in de non- en socialprofit sector. Onder andere een vakartikel ‘Duurzame partnerships en fondsenwerving’ en een naslagwerk dat de resultaten van het onderzoek samenvat zullen hierop gericht zijn. Om onze output op een toegankelijke manier te verspreiden met het bredere publiek maken we een korte informatievideo en infographic. Verder wensen we met de output van het onderzoek een navormingenreeks “How to start met corporate fundraising en duurzame partnerships” te ontwikkelen. Deze navorming zal jaarlijks aangeboden worden aan non- en socialprofitorganisaties om hen te introduceren met de voordelen die duurzame partnerships te bieden hebben en zal hen praktische tips meegeven om hier effectief mee aan de slag te gaan. Door een gebrek aan informatie zetten zij vaak de stap niet naar partnerships, en onze navorming zal hen hierin ondersteunen. Het uitgewerkt lessenpakket zal ook gebruikt worden in het opleidingsonderdeel Non-profitmarketing in de bachelor Bedrijfsmanagement (afstudeerrichting Marketing) en het vak Sociaal Ondernemen uit het nieuwe curriculum van de bachelor Orthopedagogie. We zijn ook een postgraduaat Fondsenwerving aan het oprichten waarvoor deze input extra waardevol zal zijn.

Meer info

Corporate fundraising & Partnerships

HOGENT has already completed 6 editions of the fundraising training course for private individuals. Via Blikopener, we also provide more and more one-to-one consultations on the start-up and strategic approach of fundraising with private individuals. In almost every session, the question arises to also provide training and advice on corporate fundraising: corporate fundraising - and more broadly - sustainable partnerships with companies and other non- or social profit organisations. There is also an increasing interest from the field for organisations to work sustainably to meet the Sustainable Development Goals. Indeed, through donations to organisations or partnerships with financial outcomes for the organisation, companies can make a positive impact on the 5 Ps.
So far, however, we do not have a good picture of what kind of partnerships are desirable for non- and social profit organisations in Flanders, what they expect from them and what added value they derive from them. In addition, we know little about why (small, medium and large) Flemish companies or their business leaders engage in such partnerships, which partnerships they are looking for exactly and how they choose non- and social profit organisations to work with. We therefore conduct a baseline measurement in which we map the 'how and what' of fundraising partnerships among Flemish non- and social profit organisations. More specifically, the general research question is: "Which partnerships exist between Flemish non- or social profit organisations and companies, which expectations are central for both partners, and what are their motives for participating in these partnerships?". The focus of the research is always on partnerships with financial outcomes that contribute to the functioning of the non- or social profit organisation.
Through a qualitative survey of both non/social profit organisations and companies, we try to provide in-depth insights that answer the research question. We then test these results with quantitative research methods to assess their generalisability within the wider non/social profit sector. The research will be one of the first in Flanders, provide recent results and give opportunities to re-run the measurement at regular intervals (e.g. biennially) and monitor evolution.
This research can offer added value to various stakeholders in the non-profit and social profit sector. Among other things, a professional article 'Sustainable partnerships and fundraising' and a reference work summarising the results of the survey will focus on this. To disseminate our output with the wider public in an accessible way, we will create a short information video and infographic. Furthermore, we wish to use the output of the survey to develop a post-training series "How to start with corporate fundraising and sustainable partnerships". This follow-up training will be offered annually to non- and social profit organisations to introduce them to the benefits sustainable partnerships have to offer and give them practical tips on how to get started effectively. Due to a lack of information, they often do not take the step to partnerships, and our training will support them in this. The detailed curriculum will also be used in the Non-profit Marketing course in the Bachelor of Business Management (majoring in Marketing) and the Social Entrepreneurship course in the new curriculum of the Bachelor of Orthopaedagogy. We are also setting up a postgraduate degree in Fundraising for which this input will be extra valuable.

More info

PARCORF is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Sustainable Organizations.

Projectcoördinator HOGENT

Ann-Sophie Bouckaert

Copromotor

Joke Persyn

Onderzoekers

Sanne Holvoet, Freek Van Baelen

Looptijd

26/09/2022 - 25/09/2025

Financier

PWO-middelen