De Leerpunt-toolkit ‘Leren en lesgeven’ wijst op het belang van directe instructie voor de ontwikkeling van zelfregulerende vaardigheden. Daarnaast zouden ook modelling en (groeps)gesprekken rond meta-cognitie, waarbij zelfreflectie/evaluatie en monitoring aan bod komen, tot grote leerwinst leiden. Hoewel het effect van inzetten op zelfregulerend leren potentieel groot is, blijkt de integratie in de praktijk moeilijk realiseerbaar. Het Research Centre for Learning in Diversity wenst zijn bijzondere expertise m.b.t. zelfregulatie in te zetten om samen met twee partnerscholen secundair onderwijs - die elk op eigen tempo zoekende zijn in het coachen van de zelfregulerende vaardigheden van hun leerlingen in zowel projectwerk, gepersonaliseerd leren als de reguliere klaspraktijk - aan de slag te gaan om een schooleigen en evidence-informed aanpak te ontwikkelen rond dit thema. Door het installeren en bestendigen van een professionele leergemeenschap (PLG) binnen beide scholen, ondersteund en gedragen door een overkoepelende stuurgroep, beogen we het pedagogisch-didactisch handelen rond dit thema binnen beide scholen te versterken.
The Leerpunt toolkit ‘Learning and Teaching’ emphasizes the importance of direct instruction for the development of self-regulatory skills. Additionally, modeling and (group) discussions on metacognition, where self-reflection/evaluation and monitoring are addressed, are also said to lead to significant learning gains. Although the potential impact of focusing on self-regulated learning is substantial, integrating it into practice proves challenging. The Research Centre for Learning in Diversity aims to leverage its expertise in self-regulation by collaborating with two partner secondary schools—each at their own pace exploring how to coach their students' self-regulatory skills in project work, personalized learning, and regular classroom practice—to develop a school-specific, evidence-informed approach to this theme. By establishing and sustaining a professional learning community (PLC) within both schools, supported and guided by an overarching steering group, we aim to strengthen the pedagogical-didactic practices related to this theme within both schools.
Een professionele leergemeenschap (PLG) als hefboom voor zelfregulerend leren binnen evidence-informed onderwijspraktijk is een onderzoeksproject van Research Centre for Learning in Diversity.
Delphine Sasanguie
Charlotte Malengier, Nathalie Schepens, Sofie Bruneel
01/08/2024 - 30/06/2025
Vlaamse overheid
Andere decretale steunpunten Beleidsrelevant Onderzoek
Go! Talent Dendermonde
Technisch Atheneum Lokeren