Foto_Samen op weg

Samen op Weg.

S

Samen op Weg.

Een routeplanner waarmee leerkracht en zorgprofessional in opleiding via complementaire co-teaching op pad gaan naar meer effectief en inclusief onderwijs

Vanuit het Research Centre for Learning in Diversity werd een pilootproject opgezet, genaamd: “Complementaire co-teaching tussen een leerkracht en een zorgprofessional in opleiding: een proeftuin in een Gentse school voor basisonderwijs”. Hierin werd via een participatief actie-onderzoek geëxperimenteerd met complementaire co-teaching tussen een zorgprofessional in opleiding en een leerkracht, met als doel effectiever en inclusiever onderwijs te realiseren. Dit onderzoek legt de meerwaarde van een zorgprofessional in opleiding als co-teacher binnen een klascontext bloot, maar brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee.
Ten eerste zagen we dat het een lange tijd duurt voordat een zorgprofessional in opleiding tot het invullen van een rol als co-teacher op de klasvloer kwam. Ten tweede gaven leerkrachten aan op zoek te zijn naar een co-teacher die zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele vaardigheden van de leerlingen ondersteunt. Zorgprofessionals in opleiding zijn echter nog zoekende naar welke evidence-informed acties binnen een specifieke context gepast en effectief zijn. Ten derde werd opgemerkt dat de acties die de zorgprofessional in opleiding ondernam de leerkracht wel inspireerden, maar nog (te) weinig structureel verankerd werden in de klaspraktijk. Het vertrek van de zorgprofessional in opleiding door het aflopen van de stageperiode impliceerde dat de acties verdwenen of slechts sporadisch werden ingezet.
Om een antwoord te bieden op deze uitdagingen, ontwikkelden we een ‘routeplanner’. Deze routeplanner is een werkinstrument dat bestaat uit 9 opdrachten waarmee leerkrachten en zorgprofessionals in opleiding die via complementaire co-teaching samen voor de klas staan, op pad gaan gedurende hun samenwerkingsperiode. Deze routeplanner focust enerzijds op de randvoorwaarden van co-teaching én anderzijds op het handelingsgericht met een klasgroep aan de slag gaan.
Via het onderzoeksproject ‘Samen op weg’ willen we nagaan op welke manier deze routeplanner de invulling van de rol van een zorgprofessional in opleiding die als co-teacher stage loopt in een klas faciliteert. Anderzijds willen we nagaan welke impact deze routeplanner heeft op de leerkrachtvaardigheden voor effectief onderwijs én of die impact dan ook duurzaam is.


A roadmap by which teacher and healthcare professional-in-training set out on a path to more effective and inclusive education through complementary co-teaching

From the Research Centre for Learning in Diversity, a pilot project was set up called: "Complementary co-teaching between a teacher and a care professional in training: a living lab in a Ghent elementary school." Herein, through a participatory action research project, complementary co-teaching between a care professional in training and a teacher was experimented with, with the aim of achieving more effective and inclusive education. This research exposes the added value of a healthcare professional-in-training as a co-teacher within a classroom context, but also presents a number of challenges.
First, we saw that it took a long time for a healthcare professional-in-training to fill a role as a co-teacher on the classroom floor. Second, teachers reported looking for a co-teacher to support both cognitive and social-emotional skills of students. However, care professionals in training are still searching for which evidence-informed actions are appropriate and effective within a specific context. Third, it was noted that although the actions taken by the care professional in training inspired the teacher, they were not yet (too) structurally embedded in classroom practice. The departure of the care professional in training due to the end of the internship period implied that the actions disappeared or were used only sporadically.
To respond to these challenges, we developed a "route planner.This route planner is a working tool that consists of 9 assignments that teachers and healthcare professionals in training who are in front of the classroom together through complementary co-teaching set out on during their collaboration period.This route planner focuses both on the preconditions of co-teaching and on how to work with a class group in an action-oriented way.Through the research project 'On the road together' we want to explore the way in which this route planner facilitates the interpretation of the role of a healthcare professional in training who is a co-teacher in a classroom.
The departure of the healthcare professional in training due to the end of the internship period implied that the actions disappeared or were used only sporadically.
To respond to these challenges, we developed a "route planner.This route planner is a working tool that consists of 9 assignments that teachers and healthcare professionals in training who are in front of the classroom together through complementary co-teaching set out on during their collaboration period.This route planner focuses both on the preconditions of co-teaching and on how to work with a class group in an action-oriented way.
Through the research project 'On the road together' we want to examine how this route planner facilitates the role of a healthcare professional in training as a co-teacher in a classroom. On the other hand, we want to examine what impact this route planner has on teacher skills for effective teaching and whether that impact is sustainable.

Samen op weg is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Lies Lockefeer

Onderzoekers

Britt Zaman, Noemie Slaats

Looptijd

12/02/2024 - 06/02/2026

Financier

PWO-middelen