WEK-JE foto website

WEK-JE.

W

WEK-JE.

ErvaringsVuur: Werken met ervaringskennis binnen de ondersteuning van jongeren in de jeugdhulp bij de stap naar zelfstandigheid

Participatief werken met jongeren en hun context wordt gezien als een kritisch vertrekpunt van kwaliteitsvolle jeugdhulp. De inspanningen die zijn geleverd in de richting van een meer participatieve jeugdhulp hebben de afgelopen jaren bijgedragen aan een groeiende waardering en interesse voor ervaringskennis als cruciale kennisbron voor het beter begrijpen en vormgeven van de jeugdhulp. Het project "ErvaringsVuur" is geboren uit de overtuiging dat ervaringskennis een krachtige bron is en een transformatieve rol kan spelen in de ondersteuning van jongeren in de grote stap naar zelfstandigheid. Zo blijken traditionele ondersteuningsstructuren met een focus op formeel-professionele kennis vanuit het oogpunt van jongeren niet altijd genoeg te zijn en in bepaalde situaties zelfs tekort te schieten. Hoewel er de voorbije jaren vooruitgang is geboekt met betrekking tot het benutten van ervaringskennis in de jeugdhulp, is er nog aanzienlijk werk te verrichten om samen de rol en positie ervan in dit speelveld verder te versterken en borgen. Het project beoogt zo mee de weg te effenen voor een ondersteuningsstructuur die niet enkel de stem en positie van jongeren (en hun context) erkent en waardeert, maar ook durft omarmen en inzetten als fundamentele pijler en gelijkwaardig principe. In dit project gaan we via desk research en intensief (participatief) veldonderzoek niet alleen meer bewustwording creëren over de noodzaak van ervaringskennis in de jeugdhulp, maar ook samen met belanghebbenden actief zoeken naar manieren waarop de kloof tussen intentionele erkenning van deze kennis en het daadwerkelijk benutten ervan kan overbrugd worden. We gaan daarvoor op zoek naar de verschillende percepties van belanghebbenden met betrekking tot ervaringskennis, met een uitdrukkelijke focus op de doorleefde ervaringen vanuit het jongerenperspectief. Samen gaan we verder op zoek naar kritische randvoorwaarden, werkzame factoren, mogelijke obstakels voor het succesvol inzetten van ervaringskennis in de ondersteuning van jongeren in hun stap naar zelfstandigheid. In de laatste fase gaan we door middel van participatieve actietrajecten in lokale praktijken kennis opbouwen rond het uitwerken en implementeren van verworven inzichten rond ervaringskennis in de ondersteuning van jongeren in de stap naar zelfstandigheid.


Working with experiential knowledge within the support of young people in youth care on the step to independence

Participatory work with young people and their contexts is seen as a critical starting point of quality youth aid. The efforts made towards a more participatory youth aid in recent years have contributed to a growing appreciation and interest in experiential knowledge as a crucial source of knowledge for better understanding and shaping youth aid. The "Experience Fire" project was born out of the conviction that experiential knowledge is a powerful resource and can play a transformative role in supporting young people in the big step towards independence. For instance, traditional support structures with a focus on formal-professional knowledge do not always appear to be enough from young people's point of view and even fall short in certain situations. Although progress has been made in recent years regarding the use of experiential knowledge in youth support, there is still considerable work to be done to further strengthen and secure its role and position in this playing field together. The project thus aims to help pave the way for a support structure that not only recognises and values the voice and position of young people (and their context), but also dares to embrace and deploy it as a fundamental pillar and equal principle. In this project, through desk research and intensive (participatory) field research, we will not only create more awareness about the need for experiential knowledge in youth care, but also actively search, together with stakeholders, for ways to bridge the gap between intentional recognition of this knowledge and its actual use. To this end, we will explore stakeholders' different perceptions of experiential knowledge, with an explicit focus on lived experiences from the youth perspective. Together, we will further search for critical preconditions, active factors, possible obstacles to the successful deployment of experiential knowledge in supporting young people in their step towards independence. In the final phase, by means of participatory action trajectories in local practices, we will build up knowledge on the elaboration and implementation of acquired insights on knowledge by experience in supporting young people in their step towards independence.

WEK-JE is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum EQUALITY ResearchCollective.

Projectcoördinator HOGENT

Chris Swerts

Onderzoekers

Mieke Gesquiere

Looptijd

25/09/2023 - 20/09/2026

Financier

PWO-middelen