Lichamelijke Opvoeding (LO) op school kan een optimale toegangspoort zijn voor het verbeteren van de motorische competentie (MC) en het bevorderen van de mate van fysieke activiteit (FA) bij kinderen. Hindernissenparcoursen (alias bobbelbanen) zijn ontwikkeld vanuit recente wetenschappelijke inzichten zoals differentieel leren en autonomie-ondersteuning concepten die het motorisch leren ten goede komen. Het doel van dit project is het onderzoeken van de mogelijke lange termijn impact van een interventieprogramma (een LO curriculum met in elke les een bobbelbaan) op de MC FA en motivatie van basisschoolkinderen. Bijzondere doctoraatsbeurs FWO - UGent.
Physical Education (PE) in schools can be an optimal gateway for improving motoric competence and promoting physical activity levels in children. Obstacle courses have been developed from recent scientific insights such as differential learning and autonomy support concepts that benefit motoric learning. The aim of this project is to investigate the possible long-term impact of an intervention program (a PE curriculum with an obstacle course in each lesson) on the motoric competence, physical activity and motivation of elementary school children. Special PhD grant FWO - UGent.
Ik beweeg beter, ik beweeg meer, en ik beweeg liever: de Bobbelbaan in de les LO als instrument voor een betere motoriek, fysieke activiteit, en motivatie van 6-12 jarige leerlingen is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.
Elly Van Hyfte
Universiteit Gent
01/11/2023 - 31/10/2024
FWO
FWO mandaten
Universiteit Gent
Universiteit Gent