Het doel van dit onderzoek was om het proces van een Europees schoolinterventieprogramma, 'Unplugged', onder jongeren te evalueren en bij te dragen aan het terugdringen van de initiatie van tabak, alcohol en drugs door de invloed van mediërende factoren te meten. De Unplugged-interventie van het EU-Dap Drugsgebruikpreventienetwerk is gebaseerd op een aanpak van sociale beïnvloeding van het middelengebruik door jongeren en is al uitgebreid getest in Europese landen, Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten. Er werden scholen geselecteerd in drie gebieden in het Verenigd Koninkrijk met een vastgesteld acuut probleem van alcohol- en drugsmisbruik (n= 214 leerlingen van 10 scholen). De gegevens werden vóór en drie maanden na de training verzameld. Deze studie was opgezet als een ééngroeps pre-test post-test design zonder controlegroep. De impact van de training werd geanalyseerd met behulp van beschrijvende statistieken en een gepaarde t-toets. Getrouwheids- en tevredenheidsformulieren werden gebruikt om het proces van het programma te evalueren. Deelnemers aan het programma vergrootten hun kennis en risicoperceptie over alle stoffen. Het aantal meisjes dat aangaf gedragsproblemen te hebben als gevolg van alcoholgebruik was lager tijdens de posttest, wat erop zou kunnen wijzen dat het effect van de interventie groter was voor meisjes dan voor jongens. De procesevaluatie gaf aan dat het programma haalbaar is op scholen in het Verenigd Koninkrijk, maar dat het moet worden aangepast voor speciale scholen zoals Pupil Referral Units. Het zeer kleine aantal (214) overeenkomende records impliceert dat de uitspraken in de database altijd relatief zijn; aangezien de prevalentie op 12- tot 14-jarige leeftijd laag is, hebben veel bevindingen slechts betrekking op een beperkt aantal individuen. Desalniettemin dragen deze bevindingen bij aan de noodzaak om systematisch schoolgebaseerde interventies te evalueren, hoewel er meer onderzoek nodig is om betrouwbare en valide resultaten te verkrijgen over de effectiviteit van het Unplugged schoolgebaseerde preventieprogramma voor jongeren in het Verenigd Koninkrijk.
Implementatie van 'Unplugged' in het Verenigd Koninkrijk is een onderzoeksproject van Substance use and Psychosocial Risk Behaviours.
Peer van der Kreeft
Mentor Foundation UK
Annemie Coone, Femke Dewulf
01/08/2015 - 31/07/2016
Buitenlandse opdrachtgever bilaterale samenwerking
Buitenl. stichtingen, fondsen e.d. met wet. oogmerk
Mentor Foundation UK