SELFIE foto website

SELFIE.

S

SELFIE.

In kaart brengen en ondersteunen van de zelfregulerende vaardigheden van instromende studenten: een interventiestudie aan HOGENT

Zelfregulerend leren is het cyclisch proces waarbij een lerende zijn gedrag, gedachten, gevoelens en motivatie zelf richting geeft met het oog op het bereiken van zijn leerdoelen. Van studenten die een opleiding hoger onderwijs aanvatten, wordt verwacht dat zij reeds een grote mate van zelfstandigheid bezitten qua studieplanning en het verwerken en toepassen van leerinhouden. Echter bezit niet iedere instromende student reeds ten volle de daartoe vereiste zelfregulerende vaardigheden. Talrijke onderzoeken naar zelfregulatie voor het leren in het hoger onderwijs resulteren dan ook in de aanbeveling dat docenten actief zouden moeten inzetten op het ondersteunen van hun verdere ontwikkeling.
Voorliggend onderzoek stelt zich als doel de (evolutie van) zelfregulerende vaardigheden van instromende studenten aan HOGENT in kaart te brengen door een nieuw ontwikkeld meetinstrument op drie meetmomenten doorheen het academiejaar voor te leggen aan een zo groot mogelijke steekproef. De validiteit en betrouwbaarheid van het instrument zullen worden nagegaan o.b.v. de via de vragenlijst bekomen data. Bovendien wil deze studie een bijdrage leveren aan het ondersteunen van de ontwikkeling van deze vaardigheden: een voor dit onderzoek ontwikkelde interventie zal, na randomisatie van de studentengroepen van de opleiding Orthopedagogie binnen opleidingsonderdeel Persoonlijke en professionele ontwikkeling in de praktijk, aan de interventiegroepen worden aangeboden. De effectiviteit van de interventie zal tevens worden nagegaan.
De nagestreefde impact binnen HOGENT situeert zich bij de studenten, docenten, en studie(traject)begeleiders, alsook bij het opleidings- en departementaal management. Buiten HOGENT wordt gestreefd naar impact binnen de Vlaamse hogescholencontext, maar tevens ruimer, i.e. de algemene onderwijs- en onderzoekscommunity.


Mapping and supporting the self-regulatory skills of entering students: an intervention study at HOGENT

Self-regulated learning is the cyclical process in which a learner self-directs his behavior, thoughts, feelings and motivation towards achieving his learning goals. Students entering higher education are expected to already possess a high degree of independence in terms of study planning and the processing and application of learning content. However, not every incoming student has the necessary self-regulation skills. Numerous studies on self-regulation for learning in higher education result in the recommendation that teachers should actively support their further development.
This research aims to map the (evolution of) self-regulating skills of students entering HOGENT by presenting a newly developed measuring instrument to obtain as large a sample as possible at three measuring points throughout the academic year. The validity and reliability of the instrument will be examined on the basis of the data obtained through the questionnaire. Furthermore, this study will contribute to supporting the development of these skills: an intervention developed for this study will be offered to the intervention groups after randomization of the student groups of the program Orthopedagogy within the course unit Personal and professional development in practice. The effectiveness of the intervention will also be assessed.
The aimed impact within HOGENT is situated with the students, teachers, and studie (pathway) supervisors, as well as with the training and departmental management. Outside HOGENT, impact is sought within the Flemish college context, but also more broadly, i.e. the general education and research community.

SELFIE is een onderzoeksproject van de onderzoekscentra Research Centre for Learning in Diversity en .

Projectcoördinator HOGENT

Sonia Labeau

Onderzoekers

Charlotte Malengier, Nathalie Schepens

Looptijd

25/09/2023 - 09/02/2025

Financier

PWO-middelen