'Subjective well-being', 'Quality of Life' en 'happiness' zijn begrippen die niet meer weg te denken zijn uit de dienst-, hulp- en zorgverlening. In verschillende sectoren wordt meer en meer belang gehecht aan het perspectief van de persoon zelf en komen diens wensen en doelen op verschillende levensdomeinen centraal te staan. De culturele, sociale en persoonlijke context zal hierbij bepalend zijn.
De laatste decennia is er steeds meer aandacht voor het meten en monitoren van het welbevinden van kinderen. Terwijl de eerste studies voornamelijk focusten op de overlevingskansen van kinderen of op negatieve gebeurtenissen in hun leven is er de laatste jaren een duidelijke shift merkbaar waarbij vooreerst een kinderrechtenperspectief wordt gehanteerd, maar waarbij de focus ook expliciet komt te liggen op het subjectief welbevinden van kinderen en niet langer het perspectief van de volwassenen maar wel die van het kind zélf centraal komen te staan (Asher, 2012). Children’s Worlds was één van de eerste grootschalige vergelijkende studies die in 2008 werd opgezet die deze principes hanteerde en die zich ook tot doel stelde om zoveel mogelijk landen te betrekken in de studie om cross-culturele vergelijkingen mogelijk te maken voor wat betreft de leefwereld en het subjectief welbevinden van kinderen in de lagere schoolleeftijd, met name tussen 8 en 12 jaar (Rees & Martin,2015). Deze overeenkomst betreft de uitvoering van de studie in België binnen wave 3 van de internationale studie.
Meer info
'Subjective well-being', 'Quality of Life' and 'happiness' are concepts that can no longer be ignored in service, assistance and care. In various sectors, more and more importance is attached to the perspective of the person himself and his wishes and goals in different areas of life are central. The cultural, social and personal context will be decisive here.
In recent decades, there has been increasing attention to measuring and monitoring the well-being of children. While the first studies mainly focused on children's chances of survival or on negative events in their lives, a clear shift has been noticeable in recent years whereby a children's rights perspective is first used, but where the focus is also explicitly placed on the subjective well-being of children and no longer the perspective of the adults, but that of the child itself become central (Asher, 2012). Children's Worlds was one of the first large-scale comparative studies set up in 2008 that used these principles and also aimed to include as many countries as possible in the study to enable cross-cultural comparisons in terms of lifeworld and subjective well-being of children of primary school age, especially between 8 and 12 years (Rees & Martin,2015). This agreement concerns the implementation of the study in Belgium within wave 3 of the international study.
More info
ISCWeB is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum EQUALITY ResearchCollective.
Jessica De Maeyer
Kathy Colpaert, Didier Reynaert, Ilse Goethals
Chris Swerts
09/12/2016 - 01/04/2019
Vlaamse regering - departementen (ministrieel initiatief)
Departement Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur