UDL basiszorg rekenen foto website

UDL basiszorg rekenen.

U

UDL basiszorg rekenen.

Krachtige UDL brede basiszorg voor rekenen in de lagere school

Dit interprofessioneel onderzoeksproject bekijkt hoe een effectieve 'brede basiszorg' op klasniveau gerealiseerd kan worden, uitgaande van Universal Design for Learning (UDL) en in functie van het ontwikkelen van een inclusieve leeromgeving die kwalitatief reken- en leesonderwijs aanbiedt aan alle lerenden .
Het doel is om expliciet de good practices waar veel leerkrachten en scholen vandaag reeds over beschikken in kaart te brengen én te bekijken welke maatregelen die momenteel gelinkt worden aan de begeleiding van leerlingen met reken- en leesmoeilijkheden (cf. fase 1 in het zorgcontinuüm) al ingezet kunnen worden in de basisdidactiek van rekenen en lezen (fase 0). Wij willen dit aantonen door aan scholen – een op literatuur én praktijk gebaseerde – criterialijst voor te leggen met de vraag aan te duiden “hoe UDL” hun reken- en leesleeromgevingen zijn. Bovendien willen we via observatie aftoetsen hoe dit concreet gemaakt wordt in de klas én die ‘good practices’ documenteren, zodat ze inspirerend kunnen werken voor andere leraren. We verwachten als output: 1) een lijst met criteria waaraan krachtig UDL reken- en leesonderwijs voldoet; 2) een overzicht van welke scholen in Vlaanderen op dit moment reeds aan (bepaalde van) deze criteria voldoen en 3) een passende documentatie/illustratie (‘good practice’) voor elk van die criteria om krachtig UDL reken- en/of leesonderwijs te realiseren.
Op die manier willen we positievere attitudes tav inclusief onderwijs bewerkstelligen bij alle betrokken stakeholders (leerlingen, ouders, leerkrachten, directies, ondersteuners, …), de competenties van leerkrachten en ondersteuners wat betreft krachtig UDL reken- en leesonderwijs verhogen én al deze inzichten ‘uit eerste hand’ meegeven aan onze eigen studenten lerarenopleiding, orthopedagogie, logopedie en ergotherapie. Er zullen eventueel ook aanbevelingen geformuleerd worden van wat in welke fase van het zorgcontinuüm thuishoort.
Het versterken van de brede basiszorg zou op korte termijn kunnen resulteren in een minder grote nood aan zorg op niveaus 1 en 2. Op termijn streven we ook naar het bewerkstelligen van positievere attitudes t.a.v. inclusief onderwijs bij alle betrokken stakeholders (leerlingen, ouders, leerkrachten, directies, ondersteuners, ...).


Powerful UDL broad-based basic care for math in elementary school

This inter-professional research project examines how effective 'broad-based basic care' can be achieved at classroom level, based on Universal Design for Learning (UDL) and as a function of developing an inclusive learning environment that provides quality arithmetic and literacy instruction to all learners.
The aim is to explicitly identify the good practices that many teachers and schools already have at their disposal today and to examine which measures that are currently linked to the guidance of pupils with math and reading difficulties (cf. phase 1 in the care continuum) can already be used in the basic teaching of math and reading (phase 0). We want to demonstrate this by presenting schools with a list of criteria based on both literature and practice, asking them to indicate "how UDL" their arithmetic and reading environments are. Moreover, we want to use observations to test how this is made concrete in the classroom and document those good practices so that they can inspire other teachers. We expect as output: 1) a list of criteria that strong UDL arithmetic and reading teaching meets; 2) an overview of which schools in Flanders already meet (some of) these criteria and 3) an appropriate documentation/illustration ('good practice') for each of these criteria to realize strong UDL arithmetic and/or reading teaching.
In this way we want to achieve more positive attitudes towards inclusive education among all stakeholders involved (students, parents, teachers, principals, support staff, ...), increase the competences of teachers and support staff regarding powerful UDL math and reading education and pass on these insights 'first hand' to our own students in teacher training, remedial education, speech therapy and occupational therapy. If necessary, recommendations will also be formulated of what belongs in which phase of the care continuum.
Strengthening comprehensive primary care could result in a reduced need for care at levels 1 and 2 in the short term. In the long term, we also aim to bring about more positive attitudes towards inclusive education among all stakeholders involved (students, parents, teachers, management, support staff, etc.).

UDL basiszorg rekenen is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Sabine Vandevelde

Copromotor

Delphine Sasanguie

Onderzoekers

Sandrine De Coster, Alain Lescur

Looptijd

21/09/2020 - 25/09/2022

Financier

PWO-middelen