LEERMODERN 22 foto website

L(E)ERMODERN 22.

L

L(E)ERMODERN 22.

Impact Modernisering Secundair Onderwijs op Bachelor Secundair Onderwijs

In dit onderzoeksproject nemen we de impact van de modernisering van het Secundair Onderwijs op de lerarenopleidingen in Vlaanderen onder de loep. We onderzoeken hoe bacheloropleidingen toekomstige leraren secundair onderwijs kunnen opleiden tot veranderingsbekwame onderwijsprofessionals die startklaar zijn om te functioneren binnen een gemoderniseerd en meer divers secundair onderwijs.
Dit is een PWO project geïnitieerd door University Colleges Leuven-Lumburg (UCLL), waaraan wij als Research Centre for Learning in Diversity onderzoeksmatig meewerken. Concreet buigen we ons samen over de onderzoeksvraag: Welke impact heeft de modernisering van het secundair onderwijs op de lerarenopleiding? Of meer specifiek: Op welke manier kunnen lerarenopleidingen studenten opleiden tot veranderingsbekwame onderwijsprofessionals die startklaar zijn om te functioneren binnen een gemoderniseerd en meer gediversifieerd secundair onderwijs?
De bacheloropleidingen Secundair Onderwijs (BASO) en Verkorte Educatieve Bachelors (VEB) van 8 Vlaamse hogescholen stapten mee in dit project.
Met de verschuivingen die de modernisering met zich mee bracht, kwam ook de nood aan veranderingsbekwame onderwijsprofessionals sterker op de voorgrond. In dit project onderscheiden we twee componenten in het begrip veranderingsbekwaam. Enerzijds dienen leraren-in-opleiding een persoonlijk interpretatiekader te ontwikkelen van waaruit ze kritisch betekenis kunnen geven aan vernieuwingen. Anderzijds lijkt inzicht in de grammar of schooling – of de impact van schoolstructuren op onderwijsvisie - opportuun. Om hierop in te zetten, wensen de deelnemende lerarenopleidingen hun opleidingen kritisch onder de loep te nemen en evidence based interventies op te zetten en te evalueren. Zo kunnen opleidingen inzetten op het versterken van de samenhang in het curriculum; op congruent opleiden; op het uitwerken van een aangepast stageconcept; op het verdiepen van de reflectieleerlijn en/of op een brede verkenning van diverse onderwijsconcepten.
Het project verloopt via acht designteams in de acht deelnemende hogescholen die zich als partner engageerden. Deze acht designteams zullen samen komen tot een ‘Inspiratiegids voor lerarenopleidingen’ (OP1). Daarnaast fungeert ook het projectteam als designteam. Dit team is verantwoordelijk voor het ‘Handboek voor leraren-in-opleiding’ (OP2). In elke deelnemende opleiding wordt een coach aangesteld die enerzijds het aanspreekpunt van het designteam is en anderzijds optreedt als de verbindingsfiguur met het projectteam. Het project werkt met de vier fases van de double diamand van design thinking. In een eerste fase komen de projectmedewerkers via enquêtes en focusgesprekken tot een nodenanalyse. Van daaruit zullen de acht designteams komen tot een dream-scenario, een contextgebonden actieplan en interventies. Parallel zal het projectteam materialen voor studenten ontwerpen die op een collaboratieve manier zullen worden geïmplementeerd en geëvalueerd in de opleidingen. Op een derde niveau zal de opvolgingscommissie fungeren als een professioneel netwerk, waar beleidsaanbevelingen op meso- en macroniveau zullen geformuleerd worden.


Impact Modernization Secondary Education on Bachelor Secondary Education

In this research project, we examine the impact of the modernization of secondary education on teacher training programs in Flanders. We investigate how undergraduate programs can train future secondary teachers to become change-ready educational professionals who are ready to function within a modernized and more diverse secondary education system.
This is a PWO project initiated by University Colleges Leuven-Lumburg (UCLL), to which we, as Research Centre for Learning in Diversity, are research collaborators. Specifically, we address the research question: What impact does the modernization of secondary education have on teacher education? Or more specifically: In what ways can teacher education programs train students to become change-ready educational professionals ready to function within a modernized and more diversified secondary education system?
The Bachelor's programs in Secondary Education (BASO) and Shortened Educational Bachelors (VEB) of 8 Flemish colleges joined this project.
With the shifts that modernization brought with it, the need for change-skilled educational professionals came more to the fore. In this project we distinguish two components in the concept of change competence. On the one hand, teachers-in-training need to develop a personal interpretative framework from which they can give critical meaning to innovations. On the other hand, insight into the grammar of schooling - or the impact of school structures on educational vision - seems opportune. To address this, the participating teacher education programs wish to critically scrutinize their programs and to set up and evaluate evidence-based interventions. For example, programs can focus on strengthening the cohesion of the curriculum; on congruent education; on developing an adapted internship concept; on deepening the reflection line and/or on a broad exploration of various educational concepts.
Het project verloopt via acht designteams in de acht deelnemende hogescholen die zich als partner engageerden. Deze acht designteams zullen samen komen tot een ‘Inspiratiegids voor lerarenopleidingen’ (OP1). Daarnaast fungeert ook het projectteam als designteam. Dit team is verantwoordelijk voor het ‘Handboek voor leraren-in-opleiding’ (OP2). In elke deelnemende opleiding wordt een coach aangesteld die enerzijds het aanspreekpunt van het designteam is en anderzijds optreedt als de verbindingsfiguur met het projectteam. Het project werkt met de vier fases van de double diamand van design thinking. In een eerste fase komen de projectmedewerkers via enquêtes en focusgesprekken tot een nodenanalyse. Van daaruit zullen de acht designteams komen tot een dream-scenario, een contextgebonden actieplan en interventies. Parallel zal het projectteam materialen voor studenten ontwerpen die op een collaboratieve manier zullen worden geïmplementeerd en geëvalueerd in de opleidingen. Op een derde niveau zal de opvolgingscommissie fungeren als een professioneel netwerk, waar beleidsaanbevelingen op meso- en macroniveau zullen geformuleerd worden.

L(E)ERMODERN is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.

Projectcoördinator HOGENT

Marino Van Moortel

Projectcoördinator

UC Leuven Limburg

Looptijd

01/09/2022 - 31/08/2024

Financier

PWO-middelen

Partners

Arteveldehogeschool

Erasmushogeschool Brussel

UC Leuven Limburg