Leerkrachten kunnen een krachtigere leeromgeving creëren voor hun leerlingen wanneer ze meer kennis hebben over hoe kinderen leren. Wetenschapscommunicatie in combinatie met psycho-educatie en het aanreiken van concrete handvaten is hierbij essentieel. Met deze bijdrage, in samenwerking met Leerpunt, stellen we daarom een evidence-informede reeks podcastafleveringen voor waarin we wetenschappelijke kennis over verschillende onderwerpen rond rekenen, rekendidactiek en rekenproblemen zullen toelichten en bediscussiëren met experts uit de wetenschap en uit de praktijk. Op deze manier werken we aan sensibilisering en psycho-educatie om evidence-informed werken in de onderwijspraktijk te ondersteunen en te stimuleren.
Teachers can create a more powerful learning environment for their students when they are more knowledgeable about how children learn. Science communication combined with psychoeducation and the provision of concrete tools is essential here. With this contribution, in a collaboration with Leerpunt, we therefore propose an evidence-informed series of podcast episodes in which we will explain and discuss scientific knowledge on various topics concerning math, math didactics and math difficulties with experts from science and practice. In this way, we work on enhancing awareness and psycho-education to support and stimulate evidence-informed work in educational practice.
Rekencafé is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.
Delphine Sasanguie, Lien Peters
Charlotte Paulyn
16/01/2025 - 15/06/2025
Vlaamse overheid
Andere decretale steunpunten Beleidsrelevant Onderzoek