TOUCHE Foto Website

TOUCHÉ!.

T

TOUCHÉ!.

Innovatie stimuleren door het toepassen van basiskennis over het proces en het testen van textielaanraking en textielgevoel

Het aanvoelen van textiel, vaak de touché van een stof genoemd, is een cruciaal element bij de aankoop van een textielproduct. Tot nu toe gebruiken Vlaamse bedrijven vooral subjectieve meetmethoden (bv. testpanel) om een idee te krijgen van de touché omdat objectieve methoden vaak complex en traag zijn. Bovendien vereisen deze een hoge graad van expertise bij de operator en zijn de correlaties met de bevindingen van de testpanels vaak niet goed. Onder andere door de hogere eisen van klanten, globalisering, concurrentie met lagelonenlanden en toename van allergieën en huidaandoeningen winnen eenvoudige, objectieve en snelle evaluatiemethoden echter aan belang. Voor producenten en onderzoekers wordt het daardoor steeds belangrijker om te kunnen meten en voorspellen welke eigenschappen van het textiel de meest aangename touché geven voor de eindgebruiker. Ze willen hun innovaties meer wetenschappelijk kunnen onderbouwen, om te komen tot een beter comfort voor de consument.
TOUCHÉ! richt zich tot drie belangrijke sectoren voor Vlaanderen: de textielsector, de confectiesector en design) en de producenten van chemicaliën (textielverzachters, detergenten en appreteermiddelen). Een secundaire doelgroep zijn de textielverzorgingsbedrijven (bv. droogkuis, wasserijen, linnenverhuurders).


Boosting innovation through application of basic understanding on the process and testing of textile touch and fabric feel

The feel of textiles, often called the touché of a fabric, is a crucial element when purchasing a textile product. So far, Flemish companies mainly use subjective measurement methods (e.g. test panel) to get an idea of the touché because objective methods are often complex and slow. Moreover, they require a high degree of operator expertise and correlations with test panel findings are often not good. However, due in part to increased customer demands, globalization, competition with low-wage countries, and an increase in allergies and skin conditions, simple, objective and fast evaluation methods are gaining in importance. For manufacturers and researchers, it is therefore becoming increasingly important to be able to measure and predict which properties of textiles provide the most pleasant touché for the end user. They want to be able to substantiate their innovations more scientifically, in order to achieve better comfort for the consumer.
TOUCHÉ! targets three important sectors for Flanders: the textile sector, the clothing sector and design) and the producers of chemicals (textile softeners, detergents and finishing agents). A secondary target group is textile care companies (e.g. dry cleaning, laundries, linen rental companies).

TOUCHÉ! is een onderzoeksproject van de onderzoekscentra FTILab+ en Centre for Applied Data Science.

Projectcoördinator HOGENT

Alexandra De Raeve, Myréne Vanderhoeven

Projectcoördinator

Universiteit Gent

Onderzoekers

Frank Deruyck, Frank Godefroidt

Looptijd

01/01/2015 - 31/12/2016

Financier

VLAIO (voormalig IWT)

Partners

Forschungskuratorium Textil e. V.

Hohenstein Institut für Textilinnovation GmbH

Universiteit Gent