Onderzoek toont aan dat consumenten vaak minder zorg dragen voor gehuurde producten, wat kosten meebrengt voor kmo's door snellere slijtage en verminderde klanttevredenheid (Tunn & Ackermann, 2020). Bovendien kunnen nadelige ervaringen met productgebruik klanten doen besluiten om terug over te schakelen naar productbezit (i.e., uitdaging Green Deal rond toegankelijkheid). Weinig kmo’s beschikken echter over de kennis en middelen om productzorg te stimuleren. Daarom richten we ons op het sensibiliseren, inspireren en stimuleren van kmo’s om hun klanten meer zorg te laten dragen voor producten die ze gebruiken.
Research shows that consumers often take less care of rented products, which imposes costs on SMEs through faster wear and tear and reduced customer satisfaction (Tunn & Ackermann, 2020). Moreover, adverse experiences with product use may cause customers to switch back to product ownership (i.e., challenge Green Deal around accessibility). However, few SMEs have the knowledge and resources to promote product care. Therefore, we focus on sensitizing, inspiring and encouraging SMEs to make their customers care more about products they use.
Van bezit naar zorgzaam gebruik: hoe consumenten aansturen om meer zorg te dragen voor geleende producten is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Sustainable Organizations.
Evelynn Devos
Nena Baeyens
01/01/2024 - 31/12/2025
VLAIO (voormalig IWT)
VLAIO - Andere financiering niet in de lijst