XR-technologie (eXtended Reality) biedt heel wat kansen voor het onderwijs. Toch is onduidelijk welke factoren de effectiviteit van de implementatie bepalen. XR-factor wil scholen met uiteenlopende XR-expertise uit het technisch en beroepsgericht onderwijs in Vlaanderen bevragen om zo de gevonden factoren in een screeningstool te verwerken. Met die tool brengen we bij deze scholen de factoren in kaart op diverse tijdstippen om zo de tool te valideren én de effectiviteit van het XRactieplan te meten. Eindproduct is een inspiratiegids met best practices en onderbouwde aanbevelingen op alle onderwijsniveaus.
XR (eXtended Reality) technology offers a lot of opportunities for education. Yet it is unclear which factors determine the effectiveness of implementation. XR-factor wants to survey schools with diverse XR expertise from technical and vocational education in Flanders in order to process the factors found in a screening tool. With this tool, we will map the factors in these schools at various times in order to validate the tool and measure the effectiveness of the XR action plan. The end product is an inspiration guide with best practices and substantiated recommendations at all levels of education.
XR-factor is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Learning in Diversity.
Charlotte Paulyn
Universiteit Gent
01/01/2023 - 15/09/2024
Vlaamse regering - departementen (ministrieel initiatief)
Departement Onderwijs en Vorming
Hogeschool PXL
Hogeschool West-Vlaanderen
Thomas More Mechelen-Antwerpen
UC Leuven Limburg
Universiteit Gent