COMMSCHENK foto website

COMMSCHENK.

C

COMMSCHENK.

Hoe kunnen organisaties op maat communiceren met hun schenkers?

Hoe kan de inzet van schenkerspersona’s non- en social profit organisaties ondersteunen in de ontwikkeling van een gerichte communicatiestrategie naar de schenkers toe? Belgische fondsenwervers kampen met een financieel verlies door een terugval in de structurele overheidsfinanciering en een stagnatie in projectsubsidies. Daarnaast moet de donateursmarkt verdeeld worden over een groeiend aantal non-profit en social profit organisaties. Dit heeft tot gevolg dat de bestaande schenkers overbevraagd worden en bijgevolg dreigen uit te vallen. Het benaderen van nieuwe doelgroepen is daarom urgenter dan ooit. Maar fondsenwervers geven aan dat het definiëren en bereiken van nieuwe segmenten via een gerichte communicatie heel moeilijk is. Met dit onderzoeksproject spelen we in op deze specifieke nood vanuit de sector. Dit doen we door via een grootschalige online bevraging bij Belgen het geefgedrag in België en de kenmerken van Belgische schenkers in kaart te brengen. Met behulp van geavanceerde statistische technieken willen we uit deze data schenkersprofielen distilleren en deze vertalen naar schenkerspersona’s. Iedere persona (of archetype) staat symbool voor een segment van soortgelijke schenkers aan goede doelen. Binnen deze verzameling schenkerspersona’s willen we de link leggen met de sector en analyseren welke types interesse tonen voor welke sector(en): sociaal-cultureel, gezondheidszorg, ontwikkelingssamenwerking,… . Door de organisatie van homogene focusgroepen per type willen we de schenkerspersona’s verder verfijnen en een zicht krijgen op de meest geschikte communicatiestrategie (boodschap, kanaal, tijdstip,…) per schenkerspersona.
Via een verknoping van alle informatie doorgronden we welk schenkerpersona geïnteresseerd is in welke sector(en) en wat de specifieke communicatievoorkeuren zijn. Op een praktische en visueel overzichtelijke wijze willen we de schenkerspersona’s toelichten in een (online) praktische gids voor de sector.

Meer info

How can organisations tailor communications with their donors?

How can the use of donor personas support non- and social profit organisations in developing a targeted communication strategy towards donors? Belgian fundraisers are facing a financial loss due to a decline in structural government funding and a stagnation in project grants. In addition, the donor market has to be divided between a growing number of non-profit and social profit organisations. As a result, existing donors are over-subscribed and consequently in danger of dropping out. Approaching new target groups is therefore more urgent than ever. But fundraisers indicate that defining and reaching new segments through targeted communication is very difficult. With the research project, we are responding to this specific need from the sector. We do this by mapping the giving behaviour in Belgium and the characteristics of Belgian donors through a large-scale online survey of Belgians. Using advanced statistical techniques, we want to distil giver profiles from this data and translate them into giver personas. Each persona (or archetype) symbolises a segment of similar donors to charities. Within this collection of giver personas, we want to link to the sector and analyse which types show interest in which sector(s): socio-cultural, healthcare, development cooperation,... . By organising homogeneous focus groups per type, we want to further refine the donor personas and get a view on the most appropriate communication strategy (message, channel, timing,...) per donor persona.
Via an interlinking of all information, we fathom which donor persona is interested in which sector(s) and what the specific communication preferences are. In a practical and visually clear way, we want to explain the giver personas in a (online) practical guide for the sector.

More info

COMMSCHENK is een onderzoeksproject van het onderzoekscentrum Research Centre for Sustainable Organizations.

Projectcoördinator HOGENT

Ann-Sophie Bouckaert

Copromotor

Joke Persyn

Onderzoekers

Karolien Delaere, Freek Van Baelen

Looptijd

01/09/2018 - 25/09/2022

Financier

PWO-middelen